I desember 2019 startet Go-Ahead Norge opp sin trafikk av det som betegnes som anbudspakke en, bestående av Sørlandsbanen, Arendalsbanen og lokaltrafikken på Jærbanen. Anbudspakka er en følge av jernbanereformens oppsplitting av persontrafikken. Daværende regjering lovet en kjempesuksess med flere og bedre tog. Staten skulle spare milliarder og det skulle bli så bra at folk ville strømme til toget. Målet var en vekst på 40 prosent.
Mekling og fare for streik i Vy og CargoNet
Som tidligere informert er det ikke oppnådd enighet i forhandlingene mellom NLF og Vy/CargoNet i årets lønnsoppgjør. Oppgjøret går til mekling, og det er dermed fare for konflikt og streik.
Mekling mellom NLF (LO) og Vy/CargoNet (Spekter) er fastsatt til mandag 31. august og tirsdag 1. september, med frist kl. 24.00. Blir det ikke enighet i meklingen betyr det streik fra morgenen den 2. september kl. 06.00 (eller senere ved mekling på overtid etter kl. 06.00).
Dear trade union comrades in ASLEF
Norwegian locomotive drivers, represented by Norwegian Locomotive Drivers’ Association, extend our deepest condolences to our railway colleagues, union comrades, and their relatives, who have been affected by the tragic train accident near Bedford, England, Friday.
Our thoughts and solidarity are with the family and friends of the driver who lost their life in the crash, and with the passengers injured in the accident. No one should leave for work in the morning and not return home.
Today we join you in mourning.
Best regards, Norsk Lokomotivførerforbund
Lønnsoppgjøret i Vygruppen og CargoNet går til mekling
Fase tre forhandlingene i område 7 i Spekterområdet førte ikke fram og endte med brudd i både Vygruppen og CargoNet. Oppgjøret går derfor til mekling. Meklingstidspunktet er ikke fastsatt, men det er grunn til å regne med at det blir etter sommerferien. Hverken Vygruppen eller CargoNet viste vilje til å finne løsninger.


