





Vy vil endre «personellplanprosessen». Hva går nå det ut på? Kort beskrevet betyr det at det skal bli slutt på turnuser med spesifikke tjenester. Alle må søke rammetur og alle vil bli innplassert i rammeturer.
Forslaget til Vy er et angrep mot de ansattes medbestemmelse av innholdet i turnusene. Det vil bety at medvirkning til å fordele tjeneste mellom stasjoneringsstedene og innad på stasjoneringsstedene, vil bli svekket. Lokale tjenesteutvalg vil ikke kunne fordele belastende arbeid som i dag. Den enkelte lokomotivfører mister muligheten til sjøl å søke seg til eller bort fra strekninger og hvilket togmateriell en ønsker å kjøre.
Vy vil ramme arbeidsmiljøet. Mens de sentrale partene i arbeidslivet har klart å bli enige om å forlenge avtalen om et inkluderende arbeidsliv, gjør Vy det stikk motsatte. De vil innføre tiltak som fjerner et inkluderende arbeidsliv og som rimelig sikkert vil bidra til et økt sykefravær. Forslaget setter våre medlemmers turnuser mange tiår tilbake i tid.
Vy hevder at endringene er nødvendige av «hensyn til alle endringer som har skjedd i jernbanesektoren; jernbanereformen og oppsplitting av NSB, konkurranseutsetting» og at «avtalene vi (Vy) har med Jernbanedirektoratet stiller tøffere krav til lønnsomhet og effektivitet». NLF vil atter en gang si fra om at vi aldri vil akseptere at de ansatte skal betale prisen for en feilslått jernbanepolitikk med økt utbytting og svekket innflytelse på arbeidsplassen.
Vy hevder at det er et tett samarbeid med fagforeningene i «prosessen». Det er det ikke. Vy vil trumfe gjennom endringer som er i strid med inngåtte avtaler og innarbeidet praksis uten forhandlinger. NLF er tydelig på at vi kan samarbeide om endringer og gode løsninger innen «personellplanprosessen», men under den klare forutsetningen at forslaget om at alle skal gå i rammeturer trekkes tilbake.
I en tid hvor Vy bør spille på lag med de ansatte og bidra til et godt arbeidsmiljø og trivsel på arbeidsplassen, vil vi be Vy om å trekke tilbake et forslag som kun oppfattes som en krigserklæring av våre medlemmer. Det er ingen skam å snu!
Uansvarlig
Jernbanedirektoratet holder fast på at de vil utdanne for mange på Norsk fagskole for lokomotivførere. Det er besluttet å ta inn 120 studenter på skolen i opptaket 1. mars 2025. Etter NLFs tall vil det bety at mellom 20 og 50 prosent ikke får fullført utdannelsen fram til sertifisering som lokomotivfører. Vi opplever i beste fall at aktørene snakker forbi hverandre om behovet for lokomotivførere.
En overrekruttering er uansvarlig. NLF advarer derfor mulige søkere om å søke seg til lokomotivføreryrket i 2025.