Vi krever fortsatt rett til å fullføre utdannelsen

FacebooktwittermailFacebooktwittermail
Rolf Ringdal

Vi skrev for litt over et år siden i Lokomotivmands Tidende en leder med overskriften «Rett til å fullføre utdannelsen». Tallene viste da at i verste fall ville om lag 90 lokomotivførerkandidater ikke få jobb i en virksomhet, slik at de fikk fullført utdannelsen. NLF slo da alarm ovenfor Jernbanedirektoratet og lokomotivførerskolen. Vi fikk gjennomslag for et noe redusert inntak til skolen. Men ikke nok. I skrivende stund er det 60 lokomotivførerkandidater som ikke har fått jobb, og får ikke fullført utdannelsen etter studiet på fagskolen.

Dessverre viser det seg at NLFs tall var riktige. Jernbanedirektoratet og Jernbanevirksomhetenes Sikkerhetsforening (JVSF), som er representert i styret på skolen, som begge trakk NLFs tall i tvil, tok feil. Hva har en så lært av dette? Dessverre ingenting. Jernbanedirektoratet har utrolig nok besluttet en fortsatt overrekruttering til skolen, ved et samlet inntak på 120 lokomotivførerstudenter i opptaket pr. 1. mars 2025.

JVSF bakker opp om med å være bekymret hvis det ikke gjennomføres en overrekruttering i 2025 og betegner at det var drastisk at en reduserte inntaket i 2024, hvor rundt 60 lokomotivførerkandidater ikke kommer videre i utdannelsen. Vi vet nesten ikke hvordan en skal betegne en slik holdning. Det er åpenbart ikke i studentenes interesser. Staten bruker penger på studieplasser hvor studentene ikke får fullført utdannelsen. Og det er liten nytte i å etablere en reservearbeidskraft, da kompetansen fra skolen blir raskt «rusten» uten å fullføre utdannelsen og praktisere i yrket. Det siste er lett å mistenke JVSF har som motiv, da de representerer arbeidsgiverne på jernbanen.

Jernbanedirektoratet og JVSF tar feil og bruker feil tallmateriale. I dag er det liten rekruttering av lokomotivførere. Godstogselskapene er atter en gang i krise og tar opp med NLF nødvendigheten med å nedbemanne og truer med permitteringer. Det nest største persontogselskapet har stoppet all rekruttering da Norske Tog ikke klarer å levere nok togmateriell til å kjøre produksjonen og det største persontogselskapet velger bevist å kjøre med en underbemanning (til tross for en viss rekruttering). Jernbanedirektoratet tar heller ikke høyde for at det fra 2027 vil være mange lokomotivførere som står lengere i jobb på grunn av endret pensjonssystem.

NLF krever at Jernbanedirektoratet snur. Antall kull i 2025-inntaket må reduseres. Det vil være det eneste ansvarlige overfor de som velger en utdannelse til lokomotivfører, det ansvarlige for staten som finansierer studieplassene og for fagmiljøet på skolen. Alternativet er at mellom 20 og 50 prosent av studentene ikke får fullført utdannelsen. NLF ser da ingen annen utvei enn å advare mot å begynne på Norsk fagskole for lokomotivførere i 2025.