Med sorg og sinne

FacebooktwittermailFacebooktwittermail
Rolf Ringdal

Det var med sorg vi fikk melding om avsporingen på Nordlandsbanen torsdag 24. oktober. Nordgående dagtog kjørte inn i et steinras med den konsekvens at lokomotivet og de to første vognene sporet av. Lokomotivføreren omkom, og fire passasjerer ble skadet.

Det var den 60 år gamle Rolf Henry Ankersen som omkom. Våre tanker går til hans nærmeste familie og våre kollegaer på Mosjøen som sto han nær. Rolf var en erfaren lokomotivfører og startet som lokomotivfører i 1986. Han har i store deler av sin tid på jernbanen vært stasjonert i Mosjøen. Rolf var i mange år tillitsvalgt for sine kollegaer i Mosjøen og i fagforeninga vår på Nordlandsbanen.

Rolf var svært godt likt og med sitt gode humør skapte han god stemning rundt seg. Rolf var også et menneske med varme og omtenksomhet for sine kollegaer og var en viktig støttespiller for sine medmennesker.

Årsaken til ulykken var et ras som var gått over sporet ved Finneidfjord. En sitter sjølsagt igjen med mange spørsmål. Hvordan kunne dette skje? Hvorfor var det ikke gjort mer for å hindre ras og hvorfor var det ikke rasvarslingsanlegg på stedet? NLF vil følge opp granskningen av ulykken og at det gjennomføres nødvendige tiltak for å hindre slike ulykker. Sikkerheten var åpenbar ikke god nok, da en slik ulykke kunne skje.

Jernbanefolk reagerte med sjokk da nyheten kom. Etterfulgt av sorg og sinne. Sånt skal ikke skje. Vi takker Rolf for hans bidrag i Norsk Lokomotivførerforbund og for det gode menneske og kollegaen han var. Vi minnes Rolf Henry Ankersen.

Vy tar over?

Flytoget blir datterselskap av Vy fra 2025 og skal fusjoneres med Vy seinest 2028. Vy tar over pakke Sør etter Go-Ahead fra 2027. Nå på «kortsiktig direktedeling».

Konsernsjefen i SJ AB i Sverige Monica Lingegård er bekymret for videre konkurranse i Norge. Ikke overraskende, men i den forbindelsen gjør hun seg til talsperson for våre medlemmer ved å si at deres interesser er en fortsatt konkurranseutsatt jernbane. Det er ikke greit.

Umiddelbart kan det se ut som en er i ferd å samle jernbane-Norge til ett rike igjen. Men sannheten er at det ikke finne en slik strategi. Konkurransen innen persontrafikken er ikke er avblåst, men utsatt. Målet vårt er et nasjonalt jernbaneselskap og en jernbane til det beste for de som bruker toget, ikke for å dra ut profitt i en oppkonstruert konkurranse. Dagens Vy er neppe rigget for en slik oppgave. Det må til en mer gjennomgående endringer og modernisering jernbanen.