Norsk Lokomotivførerforbund (NLF) har foretatt en kartlegging som viser at det er flere studenter på lokomotivførerskolen enn det bransjen melder som behov til NLF. Vi ser allerede i de siste kullene som er uteksaminert i 2023 at over 50 prosent er uten ansettelse for å fullføre utdannelsen fram til sertifisert lokomotivfører. Og videre tendens er svært bekymringsfull.
Det er 7 kull som har startet på Lokomotivførerskolen i 2023 med til sammen ca. 160 studenter, og som vil bli uteksaminert i 2024. NLFs kartlegging viser at virksomhetene vil ha behov for ca. 63 – 72 lokomotivførere. Det vil bety at det er ca. 80 – 90 studenter som ikke vil kunne få seg jobb som lokomotivfører etter endt utdanning.
Å starte på en utdanning hvor mange med stor sikkerhet ikke får fullført utdannelsen fram til å bli sertifisert lokomotivfører, og til mulig arbeidsledighet, er økonomisk krevende og svært belastende for studentene. Det er i tillegg sløsing med offentlig midler, bevilget over statsbudsjettet, til en offentlig fagskoleutdanning som har til hensikt å kun utdanne studentene til et konkret yrke, som de ikke får fullført fram til å bli sertifisert lokomotivfører.
NLF krever at det så raskt som mulig gjøres følgende tiltak:
- Jernbanedirektoratet må fremskaffe en oversikt over faktisk behov for rekruttering av lokomotivførere i foretakene frem til 2027
- Kullene som det er besluttet oppstart for i første halvår 2024 må vurderes å bli utsatt eller annullert.
- Faglig oppdatering i regi av Lokomotivførerskolen for studenter uten ansettelse for å bli sertifisert. Det for å sikre oppdatert og vedlikeholde faglig kompetanse
NLF vil fortløpende komme med informasjon til studenter og kommende studenter om situasjonen.